Despre ritmul circadian si modul in care yoga ne poate ajuta sa echilibram ceasul biologic.

Despre ritmul circadian si modul in care yoga ne poate ajuta sa echilibram ceasul biologic.

Ritmul circadian, sau ritmul de somn-veche  este un ciclu de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice sau comportamentale ce apartin fiintelor vii, de la plante la om. Natura a inzestrat fiecare specie cu propriul timing, astfel ca fiecare dintre celulele si organele corpului uman sunt programate pentru a executa in timp, anumite functii fiziologice.

Medicina traditionala chineza a studiat intens acest ceas intern al organismului, in functie de meridianele energetice, iar acest bioritm al omului a fost confirmat, mai tarziu, si de medicina vestica.

Conform acestor studii, fiecare organ al corpului nostru are o activitate maxima de 2 ore pe zi, iar ceasul biologic uman arata astfel:

  • Orele 23 – 01 : perioada  de maxima activitate a vezicii biliare. Cei care au probleme cu acest organ, in aceasta perioada  se trezesc din somn sau nu pot adormi;
  • Orele 01 – 03 : se activeaza ficatul. In aceasta perioada oxigenarea creierului este minima. Cei care sufera de afectiuni hepatice au un somn zbuciumat sau chiar se trezesc in această perioadă. Ficatul si vezica biliara fiind organe pereche si cei suferinzi de afectiuni biliare prezinta aceleasi simptome. In aceasta perioada nu se recomanda fumatul,  consumul de cafea, alimente grase si bauturi alcoolice.
  • Orele 03 – 05 : se activeaza plamanii, deci in aceasta perioada fumatorii, astmaticii, cei raciti sau cu alte afectiuni ale aparatului respirator se trezesc din somn sau au un somn zbuciumat, neodihnitor. Cei bolnavi sunt coplesiti de  senzatia de teama si nesiguranta.
  • Orele 05 – 07 : este perioada de activitate maxima a intestinului gros. Este perioada in care majoritatea oamenilor au scaune. Se recomanda evitarea stresului şi grabei in aceasta perioada. Cei bolnavi cu acest organ se simt de obicei mai rau decat in cursul zilei. Se recomanda consumul de ceaiuri din plante medicinale.
  • Orele 07 – 09 : incepe activitatea maxima a stomacului. Se va evita expunerea corpului la frig sau dusuri reci, este mai indicata ramanerea intr-un mediu cald. Se recomanda administrarea de vitamine. Adeptii medicinei traditionale chinezesti recomanda un mic dejun bogat, care sa contina chiar si proteine, deci este timpul pentru marele mic dejun.
  • Orele 09 – 11 : splina şi pancreasul sunt la activitate maxima. Este total contraindicat consumul de alcool! Se recomanda consumul de fructe si miere de albine, aceasta fiind singura perioada din zi cand organismul poate digera fara efort dulciurile. Se va evita efortul fizic. Din contra, disponibilitatea la efort psihic si intelectual este la maxim.
  • Orele 11 – 13  : perioada de activitate maxima a inimii. In aceasta perioada nu se recomanda consumul exagerat de alimente grele. Scade nivelul de oxigenare al creierului, din aceasta cauza exista un risc marit pentru accidentare.
  • Orele 13 – 15 : in aceasta perioada intestinul subtire este foarte activ, scade sensibilitatea la durere a danturii, deci este perioada ideala pentru tratamentele stomatologice. Activitate fizică este pe curbă ascendentă.
  • Orele 15 -17 :  perioada hiperactiva a vezicii urinare. In aceasta perioada se recomanda consum marit de lichide (apa, ceaiuri) si activitate sportiva. Organismul este capabil sa digere mai usor si alimentele mai grele, creste în continuare predispozitia pentru activitatea fizică. Acest interval este, astfel, propice pentru detoxifierea organismului, ceaiurile diuretice având cele mai bune rezultate între aceste ore.
  • Orele 17 – 19 : rinichii functioneaza la capacitate maxima, este indicat sa se evite actiunile factorilor care le ingreuneaza activitatea ( grasimi, zahar, sare, bauturi racoritoare, conservanti alimentari, cafea, alcool, dar mai ales stresul si frigul).
  • Orele 19 – 21 : activitatea maxima a pericardului şi sistemului circulator. Este perioada de maxima receptivitate a simturilor, optima pentru a viziona spectacole de teatru, filme sau muzica. In aceasta perioada  toate tipurile de medicaţie au eficienta maxima (atat cele administrate oral, cat si cele aplicate extern).
  • Orele 21 – 23 : este perioada de activitate a sistemului endocrin. Organismul se pregateste de odihna, deci nu se recomandă nici o activitate care l-ar putea reactiva (exercitii fizice, consum de alimente grele sau cafea, fumat)

(sursa : curs de nutritie ANATECOR – prof. Floarea Damaschin)

Cortizolul, hormonul stresului, este extrem de important cand vine vorba despre ritmul circadian. Incearca sa elimini factorii  de stres din viata ta.
Poti incerca  meditatia, yoga, o plimbare la pranz, o baie relaxanta seara, aloca-ti timp pentru hobby-urile tale.

Ella Miu

You cannot do yoga.Yoga is your natural state.What you can do are yoga exercises, which may reveal to you where you are resisting your natural state.

Nici un comentariu

Comentariul tau

error: